onsdag 3 oktober 2012

Skön eftermiddag

Slutade tidigt idag och hämtade barnen på fritids och på förskolan. Båda två hade med sig varsin kompis hem. Alla fyra barnen lekte verkligen superbra hela eftermiddagen. De åt lite mellanmål då vi kom hem och sedan såg jag inte röken av de. De var både ute och inne och lekte och de störde inte varandra heller. Jag passade på att vila en stund och det var skönt. Egentligen hade jag ju ett helt ostädat hus att ta hand om, men den skiten går ju ingenstans och finns säkert kvar till en annan dag.

Efter kvällsmaten fick jag en mysig stund med barnen. De har fullkomligt dissat bolibompakanalen helt och hållet båda två och istället tittar vi på ett program som heter 112-på liv eller död. Man får se hur polisen, räddningstjänsten och hur ambulansen jobbar och man får följa med som tittare på riktiga uppdrag. Man får se hur polisen jagar"tjuvar", hur brandkåren släcker eld mm och hur ambulansen jobbar. Man får både se när personer räddas och när de inte kan räddas. Egentligen är det inget barnprogram alls utan gjort för vuxna. Man får se narkotikapåverkade personer och fulla personer och bråk och slagsmål mm. Först tänkte jag att detta var nog inte alls var bra att titta på för barnen men nu har jag tänkt om. Barnen får ju se verkligheten hur den kan se ut och det blir mycket diskussion och samtal framför TV:n. Detta tycker jag är bra. Just dessa samtal som blir. Barnen är så kloka och uttrycker både ord och känslor. Båda två sitter som ljus och verkligen tittar och suckar stort då det bryts för reklam. Jag sitter med och tittar hela tiden. I dagens program fick man se en motorcykelolycka där polis och ambulans gav hjärtlungräddning på MC-åkaren men hans liv kunde inte räddas. Det är lätt att få en bild av att ambulanspersonal kan rädda alla, men verkligheten ser ju inte ut så. Man får ju även se fall med lyckliga slut såklart. Det är väldigt blandat och ett väldigt bra program för dessa små liv att se på tillsammans med en vuxen.

Maken begav sig iväg på ett möte nu ikväll och när barnen var lagda tog jag en lång skön dusch och sen åt jag upp lite polly som jag hade kvar i skolväskan. Gott och avkopplande. Nu blir det inga mer bravader idag

Inga kommentarer: