tisdag 2 oktober 2012

Lång dag!

Inledde dagen med en arbetsdag på min praktikplats. Jag hade en kort dag där idag. Det blev en trevlig förmiddag i skogen och därefter hade jag lite samling med min grupp och lite mat på det. Efter maten åkte jag iväg till högskolan där jag och min skrivpartner hade bokat ett möte med vår handledare inför examensarbetet. Hon hade tittat på vårt första enkätutkast och hade en del synpunkter på det. Hon ville träffa oss för att förklara hur vi kunde tänka när vi utformade en bra enkät. Enkäten ska ju vara färdig om 2 och en halv vecka helst så att vi v. 43 kan börja samla in data. Det blev ett möte på två timmar där vi diskuterade våra frågor och hur vi kan utforma frågor i stället för att få in bättre svar och vår plan för hur insamlandet ska gå till. Vår fina enkät som vi jobbat en del med ströks nästan helt och hållet och nu står vi på ruta ett igen om man kan kalla det så?

Handledaren tyckte inte att det var en bra idé att ha en enkät till både föräldrar och förskollärare. Nu ska vi utforma två olika så vi kan ställa andra frågor som ger bättre och mer ingående svar. Det bästa var att vi fick med oss en mall över hur vi kan tänka när vi ska utforma frågor och hur den ska se ut. Hon hade många bra synpunkter och fick oss att tänka lite annorlunda. Handledaren har ju ganska mycket mer erfarenhet av just enkätundersökningar än vad vi har. Vi har typ noll erfarenhet. Jag har bara gjort en provenkät tidigare. Lite svårt är det att dubbeljobba nu när vi har praktik. Vi ska "jobba" heltid ute på en arbetsplats och ingen tid ska ägnas åt examensarbetet under VFU:n heter det. Men det går ju inte ihop för oss som ska använda enkät. Vi har ju massor att jobba med nu precis innan!!!

Mötet resulterade i att jag och min skrivpartner måste träffas och plugga i helgen. Vi har ju inga lediga dagar mitt i veckan under praktiken. Jag hoppas vi kan få ihop i alla fall enkäten till föräldrarna som snart ska ut! Den ska bedömas igen nästa vecka av vår handledare. Det känns lite surt att behöva ägna skolan så mycket tid. Det blir så lite fritid över!

Inga kommentarer: