Addition? 1+1= 7
Har idag haft matematikföreläsning som hör till en kommande tenta och jag dissade tyvärr den ganska rejält. Vi satt många blivande förskollärare i klassrummet som har negativa erfarenheter av matematik under sina skolgångar. Jag tycker det är så oerhört viktigt att försöka motivera blivande lärare till att vilja jobba med matte då det är en stor del även i förskolan. Vår lärare använde jättesvåra begrepp för att förklara hur barn matematiserar alltså lär sig i matematik. Jag fattade från början ingenting och det var jag inte ensam om. Många satt som frågetecken. Hon ville inte förklara begreppen vad de betydde, hon pratade jättefort så man hängde inte med att skriva av hennes powerpoint då hon inte ville lägga ut den till oss på pingpong. Man hann ju heller inte skriva det hon sade mellan raderna som är så viktigt inför en tenta. Hon läste en mattesaga för 6-åringar utan att bry sig om ifall alla fattade och var med på vad svaret skulle bli därav begrep man ju inte resten för jag fattade ju inte, allt gick så oerhört fort. Under lektionen bara känner jag gammal matematikångest krypa fram. Hennes enda uppgift var att försöka stjälpa oss på tentan, det kändes så. Hon var inte alls mottaglig för diskussion och förklarade ingenting på nåt vettigt sätt och hade hon sagt en sak en gång så togs den inte upp igen. Varför finns det så många dåliga mattelärare?? Jag blir så arg och upprörd av detta! De jag har haft har ungefär samma egenskaper också. Usch, det blir svart i mitt huvud av matematikilska. Har bara träffat en bra mattelärare under hela mitt liv och det var i vuxen ålder.
Andra delen av föreläsningen delades vi in i olika grupper för att titta på analysschema för matematik och på hur olika ting kan användas i en barngrupp för att träna matematik. Jag hamnade i hästgruppen (bilden ovan). Detta har vi gjort flera gånger tidigare så det var inget nytt precis. Vi tyckte bara det var tråkigt så vi byggde hästtorn. Kom väl också fram till att de kan användas till väldigt mycket. Ex, sortering, tyngst-lättast, avstånd, rumsuppfattning mm. Alla grupperna kom fram till samma sak och det visste vi ju redan innan vi skulle redovisa. Musgruppen hade många bra exempel, detta exempel ovan redovisades dock inte för läraren...
4 kommentarer:
Men vad hade ni för lärare i matten? Lät ju inte speciellt kul!
Reis
Ja det namnet känner jag igen och jag vill med minnas att vi var ganska missnöjda med det. Men det fanns nog en som hette Elisabeth som vi hade mycket i skapande matte som var duktig och som lyssnade på oss.
Det namnet känner jag inte igen.
Skicka en kommentar