måndag 17 december 2012

Läsa, läsa läsa...

Har idag ägnat större delen av dagen åt att läsa det arbete jag och min skrivpartner ska opponera på under fredagen denna vecka! Jag har också skrivit synpunkter på detta arbete. Under morgondagen ska vi sammanfatta arbetet och renskriva våra synpunkter samt skriva en personlig hjälp till denna stackare som kommer bli totalt sågad!Vi ska se till att vi på fredag gör bra ifrån oss ur vår synvinkel på opponeringen. Att vi följer alla de krav och riktlinjer som förordas. Både jag och K har skrivit 4 sidor fulla med synpunkter kring detta arbete och då har vi utelämnat det extremt dåliga språk som skrivs. Jag tycker synd om denna människa men samtidigt blir jag lite arg över att högskolan släpper igenom såna här arbeten när man själv slitit ihjäl sig. Arbetet handlar om vikten av att läsa för små barn då detta bidrar till språkutveckling...lite skrattretande att hela arbetet är skrivet på ett mycket outvecklat och dåligt språk...samtidigt är det pinsamt att högskolans högst utbildade lärare som är docent i just språkutveckling har varit handledare till detta arbete. Hon kan ju inte ha läst det över huvudtaget!

På varenda sida arbetet i genom till och med i syftet används ordet man. Ex. varför läser man? Detta ord syftar inte på någon och det blir svårt att veta vem hon menar. Det används mer i talspråk. Ordet förekommer mellan 5- 30 grr på en sida. Hon använder också ordet dem många gånger istället för de som är mer grammatiskt riktigt. Överlag har hon konstig meningsbyggnad. Inget av detta kommer vi ta upp under opponeringen då det finns allvarligare fel att diskutera. Det grammatiska kommer hon få vid sidan om att själv gå igenom. Inte tänker jag sitta och markera varenda ord åt henne. Det får hon allt göra själv.

Syftet är då felskrivet och därav går det inte utläsa om hon får något svar på frågeställningarna. Jag kan bara se att hon svarat diffust på en av fem frågeställningar. I bakgrunden går det inte se om hon använt sig av några studier överhuvudtaget. Jag har ringat in ett ställe där hon beskriver en studie, dock inte vad det är för studie och hur relevant den kan vara för hennes studie. Jag kan inte se om hon använt några internationella artiklar för hon har ingen referenslista överhuvudtaget. Det går alltså inte att se vilka böcker, studier hon använt sig av och på så sätt går det inte att kritiskt granska. Är det bara en författare som uttrycker en åsikt så vill jag ju veta vem det är som tycker och varför denna människa skulle veta bättre än någon annan. Bara detta gör att hon kommer få ett U. (underkänt)

Även den teoretiska ramen är oklar och otydlig, här har hon ingen primärkälla vilket kriterierna säger att vi ska ha.

Hon skriver att hon använt sig av förutbestämda observationskategorier men i resultatet får man känslan av att dessa kategorier har skapats efter observationerna enligt hennes egna definitioner...

Resultatet är felredovisat. Vi som också gjort en kvantitativ studie är väl insatta i detta och det verkar då inte hon vara. Hon har utgått från fyra olika syften i sin undersökning som hon inte har definierat. Därför fattar man inget när man läser resultaten. Det går att ifrågasätta henne väldigt mycket här. Dessa syften är underhållande läsning, läsning för att lugna, läsning i lek och läsning i lärande. Hon påstår att barnen tar initiativ till läsning i lek men aldrig i lärande syfte. Hela utbildningen har ju gått ut på att barn lär i leken!

Detta var litegrann av våra synpunkter. Mest förbannad blir jag när hon skriver att hon samlat in data under sin VFU-period under 15 dagar (tre veckor) där hon förhållit sig helt passiv för att inte påverka resultatet. Dels fick vi inte lov att använda vår sex veckor långa VFU till att samla in data och dels ingick det i VFU-kriterierna att agera som en i personalen, dvs att vara så aktiv som möjligt...Dessutom innebär det att hon ju då haft tre veckor extra skrivtid och bearbetningstid då hennes datainsamling redan var gjord då examensarbetet startade igång. Hon har alltså haft lång tid på sig att få ihop ett bra arbete. Hade jag fått bedöma hennes arbete så hade hon fått ett stort U.

Jag har två andra arbeten kvar att läsa men de ska jag bara ha någon kommentar till. Det ena har jag redan skumläst och skrivit någon kommentar på. Det andra får jag läsa på onsdag. Båda dessa arbeten ser välgenomarbetade ut!



Inga kommentarer: