Blä säger jag! Jag hoppas förstås att jag har klarat den så pass bra att jag får godkänt, men det gick väl sådär får jag säga. Jag skrev på alla frågor men kom på en massa efteråt som jag inte plitat ner. Det blir lätt för mycket på en gång. Pappret räckte ju inte till heller för att förklara hur man menar. Det kan ha gått hur som helst. Det var ganska mycket ordbajseri och har jag ordbajsat som de ville bör jag ju klara den, men på svenskatentan sist missade jag 20 hela poäng för att jag ordbajsat nåt de inte ville ha. Jag fattar fortfarande inte vad de var ute efter. Nu klarade jag ju mig i alla fall som tur var den gången!
Det var fem frågor denna gång som vi hade 3 timmar på oss att besvara. Den första frågan löd ungefär:
1) Ida sitter på förskolan och leker med en magnettavla med olika geometriska figurer. Hon lägger trianglar, kvadrater, rektanglar för sig på en lång rad med jämna mellanrum. Hon sitter en lång stund och leker med detta. A) Beskriv matematiken i detta B) Hur skulle du göra för att utveckla och utmana Ida vidare med andra material? C) Koppla till en teori
2) Sven går i förskoleklass och sitter vid ett bord och räknar pärlor. Han räknar ett, två, många
A) varför räknar han så?
B Hur skulle du hjälpa Sven vidare i antal och räkning?
C) Koppla till en teori
3) Mätning handlar om att jämföra och se likheter och skillnader. Beskriv 3 olika sätt att mäta och hur du skulle gå tillväga för att synliggöra skillnader. Koppla till en teori.
4) Kom med minst fem förslag på olika matematiska aktiviteter dä en förskolegrupp arbetar med två och tredimensionella figurer och koppla detta till Bishop eller Furness. (teorier) ( enna gick galant men jag glömde koppla till Bishop...K..en!!!)
5) Beskriv två olika sätt att arbeta med diagram på en förskola och beskriv de matematiska begrepp detta berör, hur du skulle jobba och vilket material du skulle använda. ( Denna fråga var tvungen att vara godkänd annars får man U på hela tentan)
Nu kan jag pusta ut i de tre veckor det tar för de att rätta skiten. Imorgon påbörjar vi sista examinationen på 4 poäng innan sommarlov. Denna grämer jag mig för.Vi ska skriva en rapport på 4-5 sidor i studiegruppen och fixa nåt teaterspel med. Enkelt fixat låter det ju, men min grupp fungerar inte särskilt bra vad gäller att koncentrera sig och få saker gjorda snabbt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar